Kenraalipeli 2018

(If you need rules in English, send email to tuomaristo@salamurhaajat.net and we translate these to you.)

”Ja saattue saapui jo taas Pohjolaan, luotiliivit jo rintoihinkin
Ja suuliekit kirkkaasti luo loistoaan, jo suojautuu hyökkääjätkin
Mut ylhäällä tornissa vielä on vaan se piippu, mi tähdätty on johtajaan”

Kenraalipelissä pelaajat saalistavat kampuksilla liikkuvaa VIP-henkilöä sääntöjen sallimilla leikkimielisillä aseenkorvikkeilla joko yksin tai 1-4 hengen joukkueena. (Jos haluatte toimia suuremmalla porukalla, pyytäkää kauniisti.) Osallistuminen on ilmaista ja Kenraalilla on monta elämää, joten onnistua voi pitkin päivää. Pakoreittinne on suunniteltu ja lentokone odottaa: tässä pelissä todistajilla ja silminnäkijöillä ei ole väliä.

HYSin vuoden 2018 kenraalipeli järjestetään torstaina 13.12.2018. Kohteena tänä vuonna on HYYn hallituksen puheenjohtaja Lauri Linna. (Kohteen kuva löytyy HYYn kotisivuilta.)

Kenraalin aikataulurunko

  • Klo 8.45 aikoihin HYYn keskustoimistolle
  • Klo 9.00-10.00 seuraajan perehdytystä, kokoustila Lönn
  • klo 10.30 hallituksen kokous, kokoustila Sparre
  • klo 11.30 lähtö Kumpulaan lounaalle (Unicafe Chemicum) julkisilla
  • klo 13.00 takaisin toimistolla
  • klo 15.45 lähtö edustajiston kokoukseen
  • klo 16.30 edustajiston kokous, Konsistorin sali, Yliopiston päärakennus, Fabianinkatu 33, 2. krs

Ilmoittautuminen

Peliin voi ilmoittautua 1-4 henkilön ryhmissä (erikoispyynnöstä isommissakin) lomakkeella https://goo.gl/forms/GlORExw3ycxbMjX62 Lisäksi tuomaristolta saa lisätietoja peliin liittyen. Kenraalipelin toimeksiantajana toimii Juho Gröhn. Ilmoittautuminen kenraalipeliin päättyy ti 11.12 klo 2400.

Säännöt

Sääntö numero yksi

Terve järki matkassa. Tämä on peli. Tämän on tarkoitus olla hauskaa. Tämän ei tule aiheuttaa mielipahaa pelaajille tai sivullisille. Kaikki mitä säännöt eivät erikseen kiellä, ei ole sallittua.

Pelin idea

Kenraalipelissä pelaajien tavoitteena on saalistaa simuloitu vieraileva VIP-henkilö jollain sääntöjen sallimalla aseenkorvikkeella.

Salamurhaajat

Pelaajat toimivat 1-4 henkilön ryhmissä. Jos sinulla ei ole ryhmää ja haluat sellaiseen, kerro tästä ilmoittautumisia käsittelevälle tuomarille (tuomaristo@salamurhaajat.net).

Suunnitelma ja toteutus tulee raportoida tuomaristolle viimeistään 24 tuntia pelin päättymisen jälkeen. Raportit vaikuttavat pisteytykseen.

Tuomaristo ja pisteytys

Pisteytyksestä vastaavat tuomarit toimivat VIP-henkilön (“Kenraali”) henkivartijoina. He ovat tietenkin aseistettuja. He ovat pukeutuneet yleisvaikutelmaltaan mustaan ja heillä on elossa ollessaan punainen käsivarsinauha. (Tämä siksi, että nauha on nopeampaa ottaa pelintuoksinassa pois kuin pukea päälle.)

Yksi tuomareista (“Toimeksiantaja”) huolehtii ilmoittautumisista ja asekysymyksistä. Hän ei ole yksi henkivartijoista eivätkä henkivartijat tiedä osallistuneista mitään. Toimeksiantaja on jatkuvasti tavoitettavissa pelin aikana.

Kenraalipelissä tyylipisteet muodostavat merkittävän osan pisteytyksestä. Henkivartijat eivät sinänsä ole kohteita ja salamurhaajien poistuminen elävinä on suotavaa.

Elämä, kuolema, ja aikataulut

Pelin aikana Kenraali ja hänen saattueensa jäsenet heräävät tarvittaessa uudelleen henkiin useampaan otteeseen, joten Kenraali voidaan tappaa monta kertaa. Henkiinheräämiset eivät koskaan tapahdu kesken “tilanteen” ja henkivartijat pysyvät kuolleina pidempään. Vähintään Kenraali on elossa jokaisen aikataulun kohdan alussa Aikatauluun on tähdellä (*) merkitty ne kohdat, joissa henkivartiokaarti ainakin palaa täyteen vahvuuteensa. (Eli on mahdollista kuluttaa henkivartijoita pois tieltä kaksiosaisella hyökkäyksellä.)

Kunkin ohjelmakohdan kuvauksesta voi tehdä päätelmiä sen vaikeusasteesta. Vaikeus vaikuttaa arvosteluun.

Kuolleella Kenraalilla tai henkivartijalla ei ole käsivarsinauhaa. Vainajien ampumisesta ei saa pisteitä.

Murhaajajoukkueen toivotaan ilmoittavan Toimeksiantajalle missä ja milloin he aikovat yrittää murhaa. (Tämä ylettömien ruuhkien välttämiseksi.)

Pelin kuluessa kuollut pelaaja voi herättää itsensä henkiin kun katsoo edellisestä murhayrityksestä olleen riittävästi aikaa ja kun tilanne on selkeästi mennyt ohi. On hyvien tapojen mukaista odottaa omaa henkiinheräämistään ainakin 5 minuuttia.

Pääsääntöisesti yksi ryhmä voi murhata Kenraalin onnistuneesti vain kerran. Jos kuitenkin haluat murhata Kenraalin useampaan otteeseen, on hyvien tapojen mukaista pitää yritysten välillä ainakin tunnin tauko.

Todistajat ja sivulliset

Tässä pelissä todistajilla ja silminnäkijöillä ei ole väliä. Pelin ei tule aiheuttaa kohtuutonta häiriötä tai minkäänlaista riesaa sivullisille. Sivulliset uhrit pommeista ovat puhtaanapito-ongelma (eli yhdentekeviä). Muut sivulliset uhrit ovat merkki epäpätevästä työskentelystä (eli ette ammu vesihaulikolla väkijoukkoa). Toiset salamurhaajat eivät ole sivullisia eivätkä kohteita eli heidät saa halutessaan poistaa. Jos murhaajaryhmien väliset tapahtumat huvittavat tuomareita riittävästi, niistäkin saa tyylipisteitä.

Aseet

Käytössä ovat HYS:n voimassa olevat asesäännöt allamainituin poikkeuksin. Henkivartijat voivat käyttää ainoastaan suoria aseita (käytännössä pistoolit ja veitset). Tuomaristo voi halutessaan kieltää joidenkin aseiden käytön pelissä tai lisätä uusia automaattisesti hyväksyttyjä aseita.

Itsemurhapommitus ei ole salamurha: Jos yksikin joukkueen jäsen kuolee joukkueen omaan pommiin, yritys on epäonnistunut.

Kenraalipelissä pommiksi käy ainoastaan ns. 5 riisin A4-laatikko tai tilavuudeltaan vastaava tai suurempi laatikko, jonka yksikään kantti ei saa olla alle 20 cm pitkä. Tällä pommilla on kolmen esteettömän metrin tapposäde.

Murhan suorituksessa huomioitavaa:

  • Fyysinen kontakti uhrin ja murhaajan välillä on ehdottomasti kielletty.
  • Jos joku pitää ovea kiinni, sen pakottaminen auki on kielletty. (Vaaratilanne. Sitä paitsi salamurha ei ole voimailukilpailu.)
  • Toimenpide ei saa aiheuttaa vaaratilanteita. (Uhri ei saa tekohetkellä kantaa raskaita / vaarallisia / särkyviä esineitä, ajaa kulkuneuvoa, käyttää vaarallisia laitteita jne.)
  • Toimenpide ei saa aiheuttaa vahinkoa. (Sadan euron oppikirjat, sähkölaitteet, esillä olevat kemikaalit jne. kärsivät vedestä.)
  • Toimenpide ei saa aiheuttaa kohtuutonta häiriötä sivullisille.

Myös Kenraali voi olla aseistettu.

Rauhoitetut ajat

Päivän aikana voi olla rauhoitettuja aikoja. VIP-henkilön tai henkivartijoiden kimppuun käyminen näinä aikoina on kielletty. Myös heidän tarkoituksellinen vakoilemisensa näinä aikoina saattaa olla kiellettyä. Jos näin on, tämä kerrotaan selvästi pelin aikataulussa.

Tappakaa hyvin, kuolkaa tyylillä!