Kenraalipeli 2015

-1”Ja saattue saapui jo taas Pohjolaan, luotiliivit jo rintoihinkin
Ja suuliekit kirkkaasti luo loistoaan, jo suojautuu hyökkääjätkin
Mut ylhäällä tornissa vielä on vaan se piippu, mi tähdätty on johtajaan”

Kenraalipelissä pelaajat saalistavat kampuksilla liikkuvaa VIP-henkilöä sääntöjen sallimilla leikkimielisillä aseenkorvikkeilla joko yksin tai 1-4 hengen joukkueena. (Jos haluatte toimia suuremmalla porukalla, pyytäkää kauniisti.) Osallistuminen on ilmaista ja Kenraalilla on monta elämää, joten onnistua voi pitkin päivää. Pakoreittinne on suunniteltu ja lentokone odottaa: tässä pelissä todistajilla ja silminnäkijöillä ei ole väliä.

HYSin vuoden 2015 kenraalipeli järjestetään torstaina 10.12.2015. Kohteena tänä vuonna on HYYn hallituksen puheenjohtaja Mari Lehtoruusu. (Kohteen kuva löytyy HYYn kotisivuilta.)

Kenraalin aikataulu:

09:00 Kenraali saapuu HYYn keskustoimistolle (Uusi ylioppilastalo, Mannerheimientie 5, huom: kaksi mahdollista sisäänkäyntiä)

09:15-12:00 Kenraali työskentelee keskustoimistolla. (*)

12:15 Lounas Helsingin yliopiston Päärakennuksen (Fabianinkatu 33) Unicafessa (*)

12:45 Jos aikataulu sallii, ihailee kenraali Päärakennuksen vanhaa puolta sekä Senaatintoria.

13:00 Kenraali perehtyy Kaisa-talon (Fabianinkatu 30) arkkitehtuuriin. (*)

13:20 Kenraali kokeilee julkista liikennettä ja siirtyy Kumpulan kampukselle.

13:50 Kenraali saapuu Chemicumiin (A.I. Virtasen aukio 1) ja käy opiskelijahuoneessa (Opsos / “Opintososiaalinen tila”, pohjakerros) silittämässä possua. (*)

14:00 Kenraali saapuu Physicumiin (Gustaf Hällströmin katu 2a) ja viettää rauhallisen lukutauon Hiekkalaatikossa (puulaatikko pääaulan yläosassa). Jos Hiekkalaatikossa ei ole tilaa, Kenraali asettuu alakerran kahvilaan. (*)

14:30 Kenraali poistuu Exactumin läpi (Gustaf Hällströmin katu 2b – suora yhteys sisäkautta) ja jatkaa matkaa julkisilla Viikkiin. (Lähtö kampukselta kohti bussia viimeistään 14:40) (*)

15:00 Kenraali syö pullan Infokeskuksen (Viikinkaari 11) kahvila Koronassa. (*)

15:10 Kenraali kulkee sisäkautta läpi Biokeskusten (toisiinsa kytketyt rakennukset Viikinkaari 9 -> 1) ja nousee Biokeskus 3:n edestä bussiin 68 palatakseen keskustaan.

16:00 Kenraali tekee ostoksia kauppakeskus Citycenterissä. (*)

16:30 Kenraali siirtyy läheiseen ravintola Dublineriin (Mannerheimintie 5). (*)

17:00 Peli päättyy

HUOM: Ajat ovat tavoiteaikoja – mikäli saattue kohtaa yllättäviä esteitä, he eivät esim- itsetuhoisesti rynnistä sisään todettuun väijytykseen vain pysyäkseen minuutilleen aikataulussa, vaan saattavat esimerkiksi etsiä toisen sisäänkäynnin.

Ajat, joiden alussa tapetut henkivartijat viimeistään uusiutuvat on merkitty *:llä. Henkivartijoiden määrä voi vaihdella päivän aikana.

Ilmoittautuminen

Peliin voi ilmoittautua 1-4 henkilön ryhmissä (erikoispyynnöstä isommissakin) osoitteeseen tuomaristo@salamurhaajat.net. Samasta osoitteesta saa myös lisätietoja peliin liittyen. Kenraalipelin toimeksiantajana toimii Johannes Järvisalo. Ilmoittautuminen kenraalipeliin päättyy ke 9.12.

Ilmoittautumisen yhteydessä kerrotaan joukkueen kokoonpano (nimet, sähköpostiosoitteet ja puhelinnumerot) sekä mielellään missä ja milloin aiotte murhaa yrittää. (Tämä koska Toimeksiantaja haluaa pysyä ajan tasalla ja välttää ylettömiä ruuhkia. Yrityksistä voi ilmoittaa samaan osoitteeseen myös erikseen.)

Säännöt

Sääntö numero yksi

Terve järki matkassa. Tämä on peli. Tämän on tarkoitus olla hauskaa. Tämän ei tule aiheuttaa mielipahaa pelaajille tai sivullisille. Kaikki mitä säännöt eivät erikseen kiellä, ei ole sallittua.

Pelin idea

Kenraalipelissä pelaajien tavoitteena on saalistaa simuloitu vieraileva VIP-henkilö jollain sääntöjen sallimalla aseenkorvikkeella.

Salamurhaajat

Pelaajat toimivat 1-4 henkilön ryhmissä. Jos sinulla ei ole ryhmää ja haluat sellaiseen, kerro tästä ilmoittautumisia käsittelevälle tuomarille (tuomaristo@salamurhaajat.net).

Suunnitelma ja toteutus tulee raportoida tuomaristolle viimeistään 24 tuntia pelin päättymisen jälkeen. Raportit vaikuttavat pisteytykseen.

Tuomaristo ja pisteytys

Pisteytyksestä vastaavat tuomarit toimivat VIP-henkilön (“Kenraali”) henkivartijoina. He ovat tietenkin aseistettuja. He ovat pukeutuneet yleisvaikutelmaltaan mustaan ja heillä on nappikuuloke sekä, elossa ollessaan, punainen käsivarsinauha. (Tämä siksi, että nauha on nopeampaa ottaa pelintuoksinassa pois kuin pukea päälle.)

Yksi tuomareista (“Toimeksiantaja”) huolehtii ilmoittautumisista ja asekysymyksistä. Hän ei ole yksi henkivartijoista eivätkä henkivartijat tiedä osallistuneista mitään. Toimeksiantaja on jatkuvasti tavoitettavissa pelin aikana.

Kenraalipelissä tyylipisteet muodostavat merkittävän osan pisteytyksestä. Henkivartijat eivät sinänsä ole kohteita ja salamurhaajien poistuminen elävinä on suotavaa.

Elämä, kuolema, ja aikataulut

Pelin aikana Kenraali ja hänen saattueensa jäsenet heräävät tarvittaessa uudelleen henkiin useampaan otteeseen, joten Kenraali voidaan tappaa monta kertaa. Henkiinheräämiset eivät koskaan tapahdu kesken “tilanteen” ja henkivartijat pysyvät kuolleina pidempään. Vähintään Kenraali on elossa jokaisen aikataulun kohdan alussa Aikatauluun on tähdellä (*) merkitty ne kohdat, joissa henkivartiokaarti ainakin palaa täyteen vahvuuteensa. (Eli on mahdollista kuluttaa henkivartijoita pois tieltä kaksiosaisella hyökkäyksellä.)

Kunkin ohjelmakohdan kuvauksesta voi tehdä päätelmiä sen vaikeusasteesta. Vaikeus vaikuttaa arvosteluun.

Kuolleella Kenraalilla tai henkivartijalla ei ole käsivarsinauhaa. Vainajien ampumisesta ei saa pisteitä.

Murhaajajoukkueen toivotaan ilmoittavan Toimeksiantajalle missä ja milloin he aikovat yrittää murhaa. (Tämä ylettömien ruuhkien välttämiseksi.)

Pelin kuluessa kuollut pelaaja voi soittaa Toimeksiantajalle ja pyytää henkiinherätystä. Toimeksiantaja ilmoittaa, koska pelaaja voi palata yrittämään uudelleen. (Tämä on aikaisintaan aikataulun seuraavassa kohdassa.)

Yksi ryhmä voi ilman Toimeksiantajan lisälupaa onnistuneesti surmata Kenraalin vain kerran. Epäonnistuneita yrityksiä ei lasketa.

Todistajat ja sivulliset

Tässä pelissä todistajilla ja silminnäkijöillä ei ole väliä. Pelin ei tule aiheuttaa kohtuutonta häiriötä tai minkäänlaista riesaa sivullisille. Sivulliset uhrit pommeista ovat puhtaanapito-ongelma (eli yhdentekeviä). Muut sivulliset uhrit ovat merkki epäpätevästä työskentelystä (eli ette ammu vesihaulikolla väkijoukkoa). Toiset salamurhaajat eivät ole sivullisia eivätkä kohteita eli heidät saa halutessaan poistaa. Jos murhaajaryhmien väliset tapahtumat huvittavat tuomareita riittävästi, niistäkin saa tyylipisteitä.

Aseet

Käytössä ovat HYS:n voimassa olevat asesäännöt allamainituin poikkeuksin. Henkivartijat voivat käyttää ainoastaan suoria aseita (käytännössä pistoolit ja veitset). Tuomaristo voi halutessaan kieltää joidenkin aseiden käytön pelissä tai lisätä uusia automaattisesti hyväksyttyjä aseita.

Itsemurhapommitus ei ole salamurha: Jos yksikin joukkueen jäsen kuolee joukkueen omaan pommiin, yritys on epäonnistunut.

Kenraalipelissä pommiksi käy ainoastaan ns. 5 riisin A4-laatikko tai tilavuudeltaan vastaava tai suurempi laatikko, jonka yksikään kantti ei saa olla alle 20 cm pitkä. Tällä pommilla on kolmen esteettömän metrin tapposäde.

Murhan suorituksessa huomioitavaa:

  • Fyysinen kontakti uhrin ja murhaajan välillä on ehdottomasti kielletty.
  • Jos joku pitää ovea kiinni, sen pakottaminen auki on kielletty. (Vaaratilanne. Sitä paitsi salamurha ei ole voimailukilpailu.)
  • Toimenpide ei saa aiheuttaa vaaratilanteita. (Uhri ei saa tekohetkellä kantaa raskaita / vaarallisia / särkyviä esineitä, ajaa kulkuneuvoa, käyttää vaarallisia laitteita jne.)
  • Toimenpide ei saa aiheuttaa vahinkoa. (Sadan euron oppikirjat, sähkölaitteet, esillä olevat kemikaalit jne. kärsivät vedestä.)
  • Toimenpide ei saa aiheuttaa kohtuutonta häiriötä sivullisille.

Myös Kenraali voi olla aseistettu.

Rauhoitetut ajat

Päivän aikana voi olla rauhoitettuja aikoja. VIP-henkilön tai henkivartijoiden kimppuun käyminen näinä aikoina on kielletty. Myös heidän tarkoituksellinen vakoilemisensa näinä aikoina saattaa olla kiellettyä. Jos näin on, tämä kerrotaan selvästi pelin aikataulussa.

Tappakaa hyvin, kuolkaa tyylillä!