Turnaussäännöt

Sisällysluettelo

    Sääntö numero yksi

    Terve järki matkassa. Tämä on peli, ja sen on tarkoitus olla hauskaa. Kenellekään ei tule aiheuttaa mielipahaa tai kohtuutonta häiriötä.

    Kaikki mitä säännöt eivät erikseen kiellä, ei ole sallittua! Jos aiheutat ongelmia muille tai rikot pelin sääntöjä millään muotoa, tuomaristolla on oikeus päättää kohtalostasi, eikä siitä voi valittaa. Peli ei myöskään oikeuta rikkomaan lakia – tällöin poliisilla on täysi oikeus päättää kohtalostasi, etkä ole enää tervetullut peleihimme.

    Ennen peliä

    • Peli alkaa ja päättyy etukäteen ilmoitettuun aikaan.
    • Peliä pelataan rauhoitettujen alueiden ulkopuolella koko turnauksen ajan.
    • Pelaajat ilmoittautuvat peliin turnausjärjestelmän kautta, jota käytetään pelin ylläpitämiseen.
    • Vaaditut taustatiedot pelaajana osallistumiseen ovat:
      • nimi, jotta jahtaajat tietävät, ketä jahtaavat.
      • hyvän maun mukainen peitenimi, jota käytetään julkiseen viestimiseen.
      • osoite, jotta jahtaajat pääsevät jäljille.
      • sähköpostiosoite, jota käytetään pelin kulusta tiedottamiseen.
      • tuore totuudenmukainen valokuva, jotta jahtaajat voivat tunnistaa kohteensa.
      • ja lopuksi aikataulut pelin ajaksi, jotta jahtaajat ehtivät jäljille.
        Taustatiedot annetaan etukäteen turnausjärjestelmään, johon kirjaudutaan sähköpostiosoitteella. Kaikki tiedot tuhotaan järjestelmästä pelin jälkeen.
    • Pelin voittajat ovat ne pelaajat, jotka ovat keränneet eniten pisteitä turnauksen päätyttyä. Pisteitä saa
      1. pelissä suoritetuista toimenpiteistä, joita ovat muun muassa murhat, pidätykset ja itsepuolustukset ja
      2. toimenpiteiden raporteista. Kaikista itse suoritetuista toimenpiteistä raportoidaan tuomaristolle 48 tunnin sisään tapahtuneesta. Myöhästynyt raportti tietää miinuspisteitä. Lisäaikaa pyydetään tarvittaessa tuomaristolta kiltisti. Lisätietoa pisteytyksestä.

    Roolit ja tehtävät

    Pelissä on erilaisia rooleja, joilla on eri tehtäviä.

    • Tuomarit muodostavat tuomariston, joka valvoo peliä ja pelaajia.
    • Pelaajat pelaavat peliä. Pelin aikana pelaaja voi olla vain yksi seuraavista rooleista kerrallaan:
      • salamurhaaja, joka jahtaa kohteitaan ja murhaa heitä. Jokaisella salamurhaajalla on oma ammattilaistasonsa, josta seuraa lisäsääntöjä.
      • etsivä, joka jahtaa etsintäkuulutettuja salamurhaajia ja pidättää heitä. Etsiväksi pääsee
        1. kuollut salamurhaaja tuomariston ilmoituksella tai
        2. ilmoittautumalla tuomaristolle etukäteen.
      • kuollut, joka kääntyilee haudassaan rauhattomasti kunnes tuomaristo toisin ilmoittaa.
    • Sivulliset ovat peliin osallistumattomia ihmisiä.
    • Todistajat ovat ihmisiä, jotka voivat tunnistaa murhaajan murhan tapahduttua.
    • Silminnäkijät ovat ihmisiä, jotka näkivät murhaajan murhan tapahtuessa. Nyrkkisääntö: Kaikki silminnäkijät ovat todistajia, kaikki todistajat eivät ole silminnäkijöitä taikka sivullisia.
    • Joskus pelissä voi olla myös:
      • lisäkohteita eli ”jäniksiä”, jotka ovat pelaajien jahdattavina, mutta eivät itse jahtaa ketään. Jänikset voivat kuolla jokaiselle pelaajalle yksitellen. Lisäkohteeksi voi hakea ilmoittautumalla tuomaristolle etukäteen. Tuomaristo nimittää lisäkohteet oman harkintansa mukaan hakijoista. Jäniksellä on samat vaaditut taustatiedot kuin pelaajalla.
      • ystäviä tai henkivartijoita, joiden tehtävä on suojella ja auttaa pelaajaa, kunnes heidät tapetaan. Ystävien henkilöllisyydet eivät ole pelaajien tiedossa, ja he ovat silminnäkijöitä kuolleenakin. Henkivartijat puolestaan eivät ole silminnäkijöitä ja heidät on merkitty pelaajille värillisin käsivarsinauhoin. Ystäväksi tai henkivartijaksi voi hakea ilmoittautumalla tuomaristolle etukäteen. Tuomaristo nimittää henkivartijat ja ystävät oman harkintansa mukaan hakijoista. Ystäviltä tai henkivartijoilta ei vaadita taustatietoja. Ystävät eivät juokse.

    Pelin aikana

    • Pelaajat elävät normaalia elämäänsä kohtuuden ja ilmoittamansa aikataulun rajoissa koko pelin ajan.
    • Pelistä saa keskustella, mutta et saa paljastaa osallisuuttasi siihen. (Poikkeus tähän on se tilanne, jossa joudut selittämään sivulliselle käytöstäsi.) Tarkoituksena on suojella pelaajia paljastumiselta toisilleen ja estää sivullisten värvääminen pelistä tietoisiksi avustajiksi.
    • Pelaajan on ehdottomasti kiellettyä:
      1. tähdätä ketään päähän yhtään millään. Olemme vain leikkisästi murhanhimoisia.
      2. ottaa fyysistä kontaktia toiseen pelaajaan veitsiä lukuun ottamatta. Kaikilla on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen.
      3. suorittaa toimenpiteitä rauhoitetuilla alueilla tai paeta näille alueille. Olemme rauhanomainen ja urheiluhenkinen järjestö.
      4. pakottaa ovia väkisin auki/kiinni tai aiheuttaa vastaavia vaaratilanteita. Ei siis voimaurheilua, vaan mieluummin hillittyä ja tyylikästä pakoon juoksemista muita tönimättä.
      5. esiintyä väärässä roolissa, tuomarina, virkavallan edustajana (poliisi, palomies tms.) tai kuolleena sekä väittää muita kuolleiksi tai etsintäkuulutetuiksi. Olemme reiluja pelaajia ja lainkuuliaisia kansalaisia.
      6. murhata pelkän pelitilanteen perusteella tai epäilyttävän käytöksen takia – paitsi itsepuolustustilanteessa. Pelkkä luulo tai epäilys henkilön osallistumisesta ei riitä oikeuttamaan toimenpidettä. Ei, se tumma takki, aurinkolasit ja hiippailu kulman takana ei riitä, vaan pelaajan pitää 100% varmuudella tunnistaa henkilö kohteekseen tai jahtaajakseen.
    • Pelaajan odotetaan:
      1. noudattavan lakia, kaikkia tällä sivulla mainittuja pelisääntöjä ja tuomariston asettamia pelikohtaisia lisäsääntöjä.
      2. olevan järkevä, hienotunteinen ja kohtelias kaikissa tilanteissa. Pelaaja pyytää anteeksi ja korjaa tilanteen, jos hän tahattomasti aiheuttaa häiriötä kenellekään sekä raportoi tapahtuneesta tuomaristolle. Tahallinen häiriö tarkoittaa porttikieltoa peleihin.
      3. olevan jakamatta eteenpäin muista pelaajista saatuja yksityisiä tietoja millään muotoa.
      4. välttävän viimeiseen asti sivullisten tappamista ja häiritsemistä. Tämän säännön rikkominen voidaan huomioida pisteytyksessä.
      5. tietävän ja hyväksyvän mukinoitta, että hänen jahtaajansa todennäköisesti tarkkailevat häntä ennen murhayrityksiä.
      6. hyväksyvän, että tämä on vain peli, eikä elämän tai kuoleman asia. Häviötä tai voittoa ei tule ottaa liian tosissaan.
      7. ymmärtävän, että se, joka osui ensin, saa tahtonsa läpi. Kaikki osumat lasketaan eli pelaajat eivät hukuta kohdettaan vesiroiskeisiin tai nerf-tikkoihin. Jos pelaajat eivät todellakaan osaa sanoa osuiko ja missä järjestyksessä yhteisymmärryksessä, kaikki osapuolet kuolivat.

    Rauhoitetut alueet

    • Täysin rahoitetut alueet ovat paikkoja, joissa ei tapahdu mitään peliin liittyvää. Niihin ei siis saa paeta rauhoitetuille alueille eikä niissä saa suorittaa toimenpiteitä!
    • Rajoitetusti rauhoitetut alueet ovat paikkoja, joissa voi tietyin ehdoin (yleensä kutsuttaessa sisään) tapahtua jotain.
    • Seuraavat tilat ovat täysin rauhoitettuja:
      • WC-tilat, pukuhuoneet tms. tilat, joissa ihmiset riisuutuvat.
      • Henkilökohtaiset rauhoitetut alueet tai ajat, joita pelaajat voivat pyytää erityisistä syistä. Erityinen syy voi olla esim. työpaikka, jossa pelitoiminta on mahdotonta, vaarallista tai muuten haitallista (esim. rakennustyömaat, koe-eläintilat, vartiointitehtävät jne.). Jotta pelin mielekkyys säilyy, henkilökohtaiset rauhoitetut alueet ja ajat on pyrittävä pitämään mahdollisimman pieninä.
    • Seuraavat tilat ovat rajoitetusti rauhoitettuja:
      • Kirjastot, ATK-asemat, toimistot ja muut sähkölaitteita sisältävät paikat ovat vedenkäyttökiellossa. PUM-sääntö ja muut murhatavat hyväksytään.
      • Pelaajien asunnot ilman erillistä kutsua. Juoni tiesi sisään murtautumisen sijaan. (Sisään ikkunasta – ei, ”Haluaisitteko keskustella Taivaan valtakunnasta?” – kyllä.)

    Salamurhaajat

    • Salamurhaaja murhaa kohteitaan, jotka näkyvät turnausjärjestelmässä. Kohteet ovat toisia salamurhaajia ja mahdollisia lisäkohteita.
    • Murhissa salamurhaajilla on käytössä silminnäkijäsäännöt, asesäännöt ja ammattilaissäännöt.
    • Itsepuolustustilanteissa silminnäkijä- ja ammattilaissäännöt eivät ole voimassa.
    • Salamurhaaja kuolee vain kerran, eli hänellä on yksi elämä. Kuoltuaan hänestä voi tulla etsivä tuomariston ilmoituksella; muutoin hän pysyy kuolleena kunnes tuomaristo toisin ilmoittaa.
    • Salamurhaaja voi joutua etsintäkuulutetuksi pelin aikana. Ehdot etsintäkuulutukseen.
    • Salamurhaaja tekee työnsä yksin. Jos kaksi tai useampi salamurhaaja osuu saman kohteen lähistölle, he voivat neuvotella mitä tekevät. Jos yhteisymmärrystä ei synny, tuomaristo luo sen heidän puolestaan.

    Etsintäkuulutus

    • Salamurhaaja voi joutua etsintäkuulutetuksi, jos:
      1. hän ei elä ilmoittamansa aikataulun rajoissa
      2. hänen salamurhillaan on (liikaa) silminnäkijöitä tai
      3. tuomaristo näkee etsintäkuulutukselle hyvin perustellun syyn, kuten kotiin linnoittautumisen.
    • Tällöin etsivät alkavat jahtaamaan salamurhaajaa tavoitteenaan pidättää ja ampua hänet kuoliaaksi. Lisää tietoa etsivistä.

    Ammattilaiset

    Vain salamurhaajien toimenpiteissä on käytössä ammattilaistasot. Etsivien toimenpiteillä ei ole ammattilaistasoja. Tasojen tarkoitus on tasoittaa peliä uusien ja kokeneiden pelaajien välillä siten etteivät pelit mene täysin epäreiluksi verilöylyksi ammattilaisten hyväksi uusien kustannuksella. Lisäksi ne suuntaavat pelaajat tavoittelemaan tyyliä eikä määrää. Kaikkein tärkeimpänä pointtina tasoerot antavat myös lisäpisteitä pelaajille, joten oikeastaan ammattilaiset kannattaa lahdata heti mahdollisuuden tullen oman voiton turvaamiseksi! Esimerkiksi jos tittelitön murhaa LL-pelaajan, tittelitön saa kolme lisäpistettä. Vastaavasti KK-pelaaja saisi MM-pelaajan murhasta yhden lisäpisteen. Huomaa, että ammattilaistasoja ei koskaan myönnetä kesken pelin, vaan ne myönnetään kerran vuodessa Uhrijuhlassa. Tällä estetään sääntöjen muuttuminen kesken pelin. Ammattilaistasot ovat seuraavat:

    • Kalman kandidaatti, KK (2 murhaa ja 3 muuta toimenpidettä)
      • 50% korkeampi todennäköisyys etsintäkuulutukseen
    • Murhaamisen maisteri, MM (5 murhaa, 5 muuta toimenpidettä ja 1 tuomarointi)
      • kaikki edelliset rajoitukset pätevät
      • kotiovimurhat kielletty
      • etsintäkuulutetaan, jos on alle 10 pistettä kahdesta tai useammasta murhasta
    • Likvidoinnin lisensiaatti, LL (10 murhaa, 10 muuta toimenpidettä, 1 päätuomarointi ja 2 muuta tuomarointia)
      • kaikki edelliset rajoitukset pätevät
      • pistoolit kielletty
      • etsintäkuulutetaan heti silminnäkijästä, sääntörikkeestä tai jos on alle 10 pistettä kahdesta tai useammasta murhasta
    • Tuomion tohtori, TT (10 murhaa, 10 muuta toimenpidettä, 2 päätuomarointia ja 3 muuta tuomarointia)
      • kaikki edelliset rajoitukset pätevät.

    Todistajat ja silminnäkijät

    • Silminnäkijä on kuka tahansa, joka näkee murhan. Silminnäkijän näkökenttä on myös lähtökohtaisesti 360°, eli kaikki samassa huoneessa olevat lasketaan, vaikka he olisivatkin katsoneet hetkeksi toiseen suuntaan. Myrkkyjä käytettäessä silminnäkijöitä ovat kaikki, jotka näkevät sekä myrkytyksen että siitä mahdollisesti aiheutuvan kuoleman.
    • Todistaja on kuka tahansa, joka pystyisi tunnistamaan murhaajan. Todistajaksi lasketaan muun muassa henkilö, joka kävelee tyhjään huoneeseen ruumiin äärelle ja on nähnyt jonkun poistuneen edellään.
    • Silminnäkijät ja todistajat ovat kuolemattomia eikä heitä voi tappaa.
    • Etsiviä ei lasketa silminnäkijöiksi.
    • >2 silminnäkijää mitätöi toimenpiteen ja johtaa etsintäkuulutukseen.
    • 1-2 todistajaa vaarantaa salamurhaajan etsintäkuulutukselle.

    Etsivät

    • Etsivä pidättää etsintäkuulutettuja salamurhaajia, jotka näkyvät turnausjärjestelmässä. Pidätyksen ohjeet ovat alla.
    • Etsivät eivät voi käyttää epäsuoria aseita, kuten myrkkyjä, eläimiä tai pommeja. Heillä on käytössä vain suorat aseet, kuten veitset, vesipistoolit ja nerf-pyssyt. Lisää tietoa aseista.
    • Etsivä kuolee, jos hänet ammutaan itsepuolustukseksi.
    • Etsivä voi kuolla vain kerran, eli hänellä on vain yksi elämä. Hän pysyy kuolleena kunnes tuomaristo toisin ilmoittaa.
    • Etsivillä ei ole silminnäkijäsääntöjä, eivätkä he itse ole silminnäkijöitä.
    • Etsivät voivat toimia yhdessä. Pisteet jaetaan tuomariston parhaaksi katsomalla tavalla.

    Pidätys

    • Pidätys tapahtuu seuraavasti:
      1. Etsivän on tähdättävä kohdetta aseella ja sanottava selkeästi antautumiskehotus: ”[peitenimi], antautukaa”. Pidätettävän saa tämän jälkeen ampua.
      2. Jos pidätettävä ottaa aseen esille, hänet saa ampua heti. Jos pidätettävä lähtee juoksemaan, lause on silti sanottava loppuun ensin.
    • Yksi antautumiskehotus / pidätystilanne riittää.
    • Onnistunut pidätys päättyy aina pidätettävän ampumiseen eli antautuminen ei ole oikeasti mahdollista.
    • Pidätettävän ampuminen tarkoittaa pidätettävän kuolemaa. Etsivän ampuminen taas etsivän.

    Tuomarit

    • Jokaisella turnauksella on 1-4 tuomaria, jotka muodostavat tuomariston.
    • Jokainen tuomari toimii pelaajatuomarina, joka valvoo osaa pelaajista. Pelaajiensa lisäksi tuomarilla voi olla toinen vastuualue:
      • Päätuomari on vastuussa muista tuomareista ja on tuomariston johtaja.
      • Asetuomari on vastuussa pelissä käytetyistä aseista.
    • Tuomariston tyylitaju on pelin lopullinen auktoriteetti.
    • Tuomarit voivat halutessaan osallistua peliin lisäkohteina eli ”jäniksinä”.
    • Tuomaristo pidättää oikeuden:
      1. päättää pelaajien, jänisten, ystävien ja henkivartijoiden hyväksymisestä peliin.
      2. muuttaa peitenimiä hyvän maun mukaiseksi tarvittaessa.
      3. keksiä pelaajien pään menoksi kaikenlaista hassua, kuten henkiinherätyksiä.
      4. tehdä lopullisen päätöksen kaikissa tilanteissa, joissa pelaajat eivät ole yksimielisiä toimintatavasta. Yleensä päätös tehdään niin, että kaikki pelaajat ovat tyytymättömiä lopputulokseen.
      5. antaa pelaajille palkintoja muuten kuin pisteiden perusteella.
    • Tuomaristo on vaitiolovelvollinen tietoonsa tulevista henkilökohtaisista asioista, joiden pelaaja toivoo pysyvän salaisina.

    Lisätehtävät

    Turnauksen aikana voi olla lisätehtäviä, joista saa pisteitä. Tuomaristo ilmoittaa lisätehtävistä turnauskohtaisesti osallistujille.

    Aseet

    • Kaikkia aseita koskee 4 perusperiaatetta:
      • Feikkiysperiaate: Mikään ase ei saa näyttää oikealta.
      • Reiluusperiaate: Jokainen ase pitää olla mahdollista välttää.
      • Vahinkoperiaate: Mikään ase ei saa aiheuttaa todellista vahinkoa.
      • Pääperiaate: Mitään ei tähdätä päähän.
    • Aseiden perusperiaatteiden rikkominen johtaa porttikieltoon turnauksiin. Aseen on myö selvästi oltava leikkiase, kuten kuvissa. Replikat (aidon aseen näköiset leikkiaseet) ovat Suomen lain mukaan laittomia julkisilla paikoilla, ja sellaisen esitteleminen aiheuttaa huomattavaa stressiä sivullisille ja voi johtaa poliisin ei-toivotun huomion kohteeksi joutumiseen.
    • Ilman lupaa vapaasti käytettävät aseet ovat pistoolit, myrkyt, eläimet ja veitset.
    • Muita aseita, mukaan lukien pommeja, voi käyttää asetuomarin etukäteen antamalla luvalla. Ano lupaa itse.
    • Alla on esitelty tarkemmat säännöt asekohtaisesti.

    Veitset

    • Ainoa sallittu veitsi on suikale pehmeää ja taipuisaa pahvia käärittynä alumiinifolioon. Folioidun osan (terän) pitää olla vähintään 15 cm pitkä, eikä terää saa taivuttaa. Haavereitten välttämiseksi kahva on suositeltava lisä.
    • Veitsi tappaa, jos terä koskettaa uhrin keskivartaloa varovasti.
    • Veitseltä voi suojautua vain välttämällä kosketusta terään.
    Folioveitsi. / A tin foil knife.

    Myrkyt

    • Myrkkyjä ovat
      • käsivoide (kontaktimyrkky)
      • etikka (ruokamyrkky)
      • ruoka-astian pohjaan laitettu teippi, jossa on musta rasti (ruokamyrkky)
      • myrkyllisiksi tiedetyt eläimet pehmo- tai muovilelun muodossa, kuten käärmeet ja hämähäkit, joilla on kaulassaan musta nauha tai lanka (myrkylliset eläimet).
    • Myrkky tappaa, jos se koskee paljaaseen ihoon (ml.suuhun), myös omaasi.
    • Etikan täytyy olla selvästi maistettavissa ruoasta/juomasta, johon se on lisätty. Jos uhri voi rehellisesti sanoa, ettei huomannut etikkalisäystä, annos ei ollut riittävän suuri tappamaan. Yleisesti ruokamyrkytyksiin suositellaan teippimenetelmää ruokahävikin välttämiseksi (joissakin tilanteissa voi aiheuttaa myös kiusallisia väärinymmärryksiä, jos sivullinen näkee sinun tiputtelevan jotain kaverisi juomaan).
    • Käytettäessä kontaktimyrkkyä tai myrkyllisiä eläimiä, alle metrin päässä tulee olla seuraava viesti muuttumattomana ja sanatarkasti:

      ”Tämä on simuloitu LEIKKImyrkky, joka kuuluu Helsingin yliopiston salamurhaajien (http://www.salamurhaajat.net) salamurhapeliin [turnaus ja vuosi]. Jos luette tätä, ettekä tiedä pelistä, on tapahtunut virhe ja pyydämme, että ilmoitatte siitä osoitteeseen hallitus(at)salamurhaajat.net. Pahoittelumme.
      Tekijä: [salanimi].”
    • Viestin loppuun voi lisätä oman tervehdyksen kohteelle.
    • Myrkyltä voi ensisijaisesti suojautua
      • käsineillä
      • pihdeillä
      • olemalla koskematta myrkkyyn.

    Pistoolit

    • Pistooleja ovat:
      • vesipyssyt
      • vaahtomuoviaseet.
    • Pistooli tappaa, jos
      1. sen ampuma projektiili osuu kohteeseen tai liian kevyeksi tulkittuun esteeseen (mappi, paperi, jne.), jonka takana kohde on. Kaikki osumat lasketaan, mutta kimmotettuja osumia ei.
      2. ampuja pääsee alle metrin etäisyydelle kohdestaan, osoittaa selkeästi kohdetta, sanoo ”PUM” ja kohde on alle metrin päässä kun sana loppuu. Tämä on ”PUM-sääntö”.
    • Pistoolilta voi suojautua
      • olemalla osumatta projektiiliin tai
      • menemällä tarpeeksi raskaan esteen (huonekalu, ovi) taakse.

    Asetuomarin etukäteen ja erikseen sallimat aseet

    Yksi tyypillisimmistä asetuomarin etukäteen sallimista aseista ovat pommit. Niitä koskevat omat sääntönsä, jotka on listattu tässä ennakkotiedoksi. Muita aseita voivat olla esimerkiksi skorpionikuoppa, viikate tai kaasumyrkytys.

    Pommit
    • Pommi voi olla mikä tahansa esine, joka täyttää seuraavat kriteerit:
      • jokainen esineen sivu on vähintään 5 senttimetriä pitkä
      • esineen tilavuus on vähintään yhden litran
      • luvat pommin käyttämiseen ja kyseisen esineen käyttämiseen pommina on kysytty asetuomarilta etukäteen.
    • Pommi tappaa, jos
      1. sitä ei saa purettua ennen äänekkään ajastimen laukeamista
      2. kohde laukaisee pommin jollakin liikettä vaativalla tavalla, vaikkapa siirtämällä pommia tai vetämällä narusta.
    • Kaikki muut mahdolliset laukaisutavat ovat kielletty.
    • Pommit ovat kiellettyjä julkisilla paikoilla.
    • Pommin vaikutusalue riippuu pommin tilavuudesta seuraavasti:
      • 1 litran pommin vaikutusalue on 3 (esteetöntä) metriä.
      • 3 litran pommin vaikutusalue on 8 (esteetöntä) metriä.
      • Isompia säteitä ei ole.
    • Pommi epäonnistuu, jos sivullisiksi tulkittavissa olevia uhreja on yli 4. Tämä johtaa etsintäkuulutukseen.
    • Pommiin tulee kiinnittää hyvin näkyville seuraava viesti muuttumattomana ja sanatarkasti:

      ”Tämä on simuloitu LEIKKIpommi, joka kuuluu Helsingin yliopiston salamurhaajien (http://www.salamurhaajat.net) salamurhapeliin [turnaus ja vuosi]. Jos luette tätä, ettekä tiedä pelistä, on tapahtunut virhe ja pyydämme, että ilmoitatte siitä osoitteeseen hallitus(at)salamurhaajat.net. Pahoittelumme.
      Tekijä: [salanimi]. Toimintasäde [] esteetöntä metriä.”
    • Pommiin voi lisätä oman tervehdyksen kohteelle viestin loppuun.
    • Pommilta voi suojautua
      • poistamalla tai neutraloimalla ajastimen
      • kutsumalla pommiryhmän soittamalla tuomaristolle (-2 pistettä)
      • piiloutumalla esteen taakse.

    Kuva feikkipommista, jonka päällä näkyy viesti. / A picture about a fake bomb, with a message attached on top.
    Kuva turnauspommista. / A picture of a tournament bomb.

    Pisteytys

    • Pelin voittaa eniten pisteitä kerännyt pelaaja (tai joukkue) turnauksen päätyttyä.
    • Pisteitä saa:
      • toimenpiteistä (murha, pidätys, itsepuolustus) ja niiden raporteista sekä kuoleman raporteista alla olevien pisteytystaulukoiden mukaisesti
      • mahdollisista tuomariston erikseen ilmoittamista lisätehtävistä.
    • Muista raportoida tuomaristolle alle 48 tunnin kuluessa toimenpiteestäsi tai kuolemastasi! Kasa esimerkkiraportteja pisteineen Drivessä. Tuomaristo pitää erityisesti haudan takaa kuiskuttelevista kaunoista sekä dramaattisista ja turnauksen teemaan sopivista toimenpiteistä.

    Salamurhan pisteytys / Murder scoring

    TekoRaporttiTyyliKotirappuTodistajatSivullisetPommiryhmäEnsimmäinen ase lajiaanAmmattilaistasoeroMaksimissaan
    Pisteet101-3, -5 jos puuttuu0-3-2-2 per todistaja-1 per sivullinen uhri-20-10-421

    Pidätyksen tai itsepuolustuksen pisteytys / Self-defense or arrest scoring

    TekoRaporttiTyyliMaksimissaan
    Pisteet51-2, -5 jos puuttuu1-310

    Kuoleman pisteytys / Death scoring

    RaporttiMaksimissaan
    Pisteet1-2, 0 jos puuttuu2

    Pelin jälkeen

    Pelin jälkeen järjestetään palautetilaisuus, jossa keskustellaan turnauksesta. Tilaisuuteen ovat tervetulleita kaikki, myös ne, jotka eivät osallistuneet turnaukseen. Palautetilaisuudessa jaetaan myös diplomit ja muut murhaisan kunnian tunnustukset osallistujille.

    Pelin jälkeen turnausjärjestelmä pyyhitään puhtaaksi. Tämä tarkoittaa, että ainoa jäljelle jäävä data turnausten jälkeen on turnausten tapahtumasivut, joissa näkyy aliakset, raportit ja pisteytys. Salamurhaajat vainoavat sinua vain painajaisissasi pelin loputtua!

    Jos sinulla on kysyttävää menneestä turnauksesta, ota yhteyttä hallitukseen sähköpostitse: hallitus (at) salamurhaajat.net.