Pikasäännöt

Sisällysluettelo

    Turnauksesta

    • Peli alkaa ja päättyy etukäteen ilmoitettuun aikaan. Pelin voittaa eniten pisteitä kerännyt pelaaja (tai joukkue) turnauksen päätyttyä.
    • Pisteitä saa:
      • mahdollisista tuomariston erikseen ilmoittamista lisätehtävistä.
    • Pidä terve järki matkassa. Pelin on tarkoitus olla hauskaa kaikille eikä se saa missään tilanteessa aiheuttaa kohtuutonta häiriötä tai vahinkoa kenellekään, erityisesti sivullisille. Vainoharha ja epäilys eivät oikeuta rikkomaan tätä sääntöä. Jos olet epävarma tämän säännön täyttymisestä pelin aikana, lähesty tuomaristoa.
    • Et saa kertoa peliin osallistumisesta muille ihmisille pelin alettua paitsi siinä poikkeustapauksessa, että pyydät anteeksi sivulliselta tökeröä toimintaasi. Tämän säännön tarkoitus on estää sivullisen apuvoiman värvääminen.
    • Huomioi pelaamiseen vaaditut taustatiedot eli nimi, peitenimi, osoite, sähköpostiosoite, valokuva ja aikataulut. Vain peitenimi on julkista tietoa (pelin jälkeenkin), muut tiedot puolestaan pysyvät pelin sisällä ja tuhotaan pelin jälkeen; salamurhaajat vainoavat sinua vain painajaisissasi pelin loputtua.
    • Pelissä on seuraavat roolit:
      • 2-4 tuomarin muodostama tuomaristo valvoo peliä ja pelaajia, ja on pelin lopullinen auktoriteetti.
      • Salamurhaaja tappaa kohteitaan erilaisin turnausasein ja on muiden salamurhaajien kohteena.
      • Etsivä pidättää etsintäkuulutettuja salamurhaajia osoittamalla kohdetta pistoolilla, sanomalla selkeästi antautumiskehotus ”[peitenimi], antautukaa”, ja lopuksi ampumalla kohteen kuoliaaksi. Antautumista ei sallita eikä armoa anneta, sillä kohde kuolee aina pidätyksen onnistuessa. Kohde saa toki paeta kehotuksen aikana tai ampua etsivän kuoliaaksi itsepuolustukseksi!
      • Kuollut ei tee mitään paitsi kääntyilee haudassaan tyytymättömästi kunnes tuomaristo toisin ilmoittaa.
      • Jänis (lisäkohde) on mukana pelissä salamurhaajan kohteena, mutta ei salamurhaajan jahtaajana.
      • Silminnäkijät ovat henkilöitä, jotka näkevät tai voisivat nähdä (silminnäkijän näkökenttä on 360 astetta, eli selin oleminen ei riitä) murhan sen tapahtuessa.
      • Todistajat ovat henkilöitä, jotka voivat osoittaa murhaajan murhan tapahduttua (eli kaikki silminnäkijät ovat myös todistajia, mutta kaikki todistajat eivät ole silminnäkijöitä – mieti vaikka jos joku näkisi sinut poistumassa uhrisi ylhäisessä yksinäisyydessänne).
      • Sivulliset ovat peliin osallistumattomia henkilöitä eli niitä, jotka eivät tiedä mitä missaavat!
    • Kaikki pelaajat aloittavat salamurhaajina, elleivät muuta pyydä erikseen ja etukäteen tuomaristolta.
    • Kaikki pelaajat paitsi etsivät (ja joukkueet) toimivat aina yksilöinä. Etsivät (ja joukkueet) voivat tehdä tiimityötä, jolloin tuomaristo jakaa heidän pisteensä.

    Aseista

    • Kaikkia pelissä käytettyjä aseita koskee neljä perusperiaatetta:
      • Feikkiysperiaate: Mikään ase ei saa näyttää oikealta.
      • Pääperiaate: Mitään ei tähdätä päähän.
      • Reiluusperiaate: Jokainen ase pitää olla mahdollista välttää.
      • Vahinkoperiaate: Mikään ase ei saa aiheuttaa todellista vahinkoa.
    • Turnausaseet (pistoolit, eri myrkyt ja veitset) ovat ilman asetuomarin lupaa turnauksessa vapaasti käytettävissä olevia aseita roolit huomioiden: salamurhaaja saa käyttää kaikkia turnausaseita, etsivät saavat käyttää ainoastaan pistooleja. Turnausaseet on esitelty alla olevissa kuvissa kriteereineen. Jos olet epävarma asevalintasi soveltuvuudesta turnausaseeksi, kysy asetuomarilta.

    Pistoolit eli vesi- tai nerf-pyssyt tappavat, mikäli niiden ampuma projektiili osuu sinuun. Kevyet esteet, kuten mappi tai paperi, eivät suojaa sinua kuolemalta, mutta huonekalut ja ovet kyllä. Välttääksesi surmaavan sipaisun, juokse lujaa siksakkia raskaimman esteen taakse, jonka näet.

    Veitsi eli alumiinifoliota käärittynä taipuisan pahvin ympärille voi antaa tappavan iskun. Veitsessä on väh.15cm pitkä ja taipuisa ”terä” eli folioitu osa, joka joustaa hieman paineen alla ettei se satuta. Veitsellä tapetaan koskettamalla uhrin keskiruumista varoen teräosalla. Välttääksesi terävän tapon, pysy kaukana terästä!

    Myrkkyeläimet eli erilaiset myrkyllisiä eläimiä kuvaavat esineet (pehmo- tai muovilelut), joihin on kiinnitetty musta nauha, voivat myrkyttää kuoliaaksi. Välttääksesi kuolettavan söpöyden, käytä nahkakäsineitä tai pihtejä eläimiä käsitellessäsi äläkä anna niiden koskea paljaaseen ihoon.

    Kontaktimyrkky eli käsi- tai kosteusvoide tappaa koskiessaan paljaaseen ihoon. Kontaktimyrkkyä tulee levittää näkyvä kerros, jotta se toimii. Välttääksesi kosteuttavan kuoleman, käytä nahkakäsineitä tai pihtejä sitä käsitellessäsi äläkän anna myrkyn koskea paljaaseen ihoon.

    Moderni ruokamyrkky eli ruoka-astian pohjaan laitettu teippi, jossa on musta ”x”, myrkyttää kaikki astian päällä tai sisällä olevat elintarvikkeet. Välttääksesi kalmankarvaan jälkimaun, poista teippi astian pohjasta, ennen kuin syöt tai juot mitään siltä.

    Perinteinen ruokamyrkky eli etikka on kuolemaksi, jos sitä syödään tai juodaan makuaistein havaittavissa oleva annos ruuan mukana. Välttääksesi tappion karvaan etikan, älä syö tai juo myrkytettyä ruokaa tai hanki itsellesi immuniteetti syömällä koko turnauksen ajan vain etikkaa sisältäviä ruokia, kuten etikkakurkkuja tai etikkasipsejä.


    Kuva feikkipommista, jonka päällä näkyy viesti. / A picture about a fake bomb, with a message attached on top.

    Muita kuin edellä mainittuja aseita voi käyttää erikseen ja etukäteen asetuomarin antamalla luvalla. Hieno ja tyylitajuinen suunnitelma nostaa luvan saamisen mahdollisuuksia. Tyyppiesimerkki erikseen asetuomarin sallimista aseista on pommit, joista on esimerkkikuva alla. Tarkemmat säännöt pommeista.

    Muita esimerkkejä erikoisemmista aseista ovat mm. skorpionikuoppa, tuhopoltto, viikate, isku painavasta esineestä ja kaasumyrkytys.


    Erityishuomiot

    • Vältä viimeiseen asti sivullisten tappamista! Se voi johtaa etsintäkuulutukseen, sillä tehokkuus on valttia lahtauksessakin!
    • Vain salamurhaajan toimenpiteillä voi olla silminnäkijöitä ja todistajia. Yli 2 silminnäkijää mitätöi toimenpiteen, muissa tapauksissa tulee etsintäkuulutuksen riski sekä miinuspisteitä sivun lopussa olevien pisteytystaulukoiden mukaisesti, sillä onhan se nyt järkyttävää joutua katselemaan julkista murhaa. Etsivien toimenpiteillä taas ei voi olla todistajia tai silminnäkijöitä, sillä kukapa oikeutettua kansalaispidätystä estäisi!
    • Vain salamurhaajien toimenpiteissä on käytössä ammattilaistasot. Etsivien toimenpiteillä ei ole ammattilaistasoja. Tasojen tarkoitus on tasoittaa peliä uusien ja kokeneiden pelaajien välillä siten etteivät pelit mene täysin epäreiluksi verilöylyksi ammattilaisten hyväksi uusien kustannuksella. Lisäksi ne suuntaavat pelaajat tavoittelemaan tyyliä eikä määrää. Kaikkein tärkeimpänä pointtina tasoerot antavat myös lisäpisteitä pelaajille, joten oikeastaan ammattilaiset kannattaa lahdata heti mahdollisuuden tullen oman voiton turvaamiseksi! Esimerkiksi jos tittelitön murhaa LL-pelaajan, tittelitön saa kolme lisäpistettä. Vastaavasti KK-pelaaja saisi MM-pelaajan murhasta yhden lisäpisteen. Huomaa, että ammattilaistasoja ei koskaan myönnetä kesken pelin, vaan ne myönnetään kerran vuodessa Uhrijuhlassa. Tällä estetään sääntöjen muuttuminen kesken pelin. Ammattilaistasot ovat seuraavat:
      • Kalman kandidaatti, KK (2 murhaa ja 3 muuta toimenpidettä)
        • 50% korkeampi todennäköisyys etsintäkuulutukseen
      • Murhaamisen maisteri, MM (5 murhaa, 5 muuta toimenpidettä ja 1 tuomarointi)
        • kaikki edelliset rajoitukset pätevät
        • kotiovimurhat kielletty
        • etsintäkuulutetaan, jos on alle 10 pistettä kahdesta tai useammasta murhasta
      • Likvidoinnin lisensiaatti, LL (10 murhaa, 10 muuta toimenpidettä, 1 päätuomarointi ja 2 muuta tuomarointia)
        • kaikki edelliset rajoitukset pätevät
        • pistoolit kielletty
        • etsintäkuulutetaan heti silminnäkijästä, sääntörikkeestä tai jos on alle 10 pistettä kahdesta tai useammasta murhasta
      • Tuomion tohtori, TT (10 murhaa, 10 muuta toimenpidettä, 2 päätuomarointia ja 3 muuta tuomarointia)
        • kaikki edelliset rajoitukset pätevät.
    • Et saa paeta rauhoitetuille alueille etkä suorittaa toimenpiteitä niissä! Rauhoitettuja alueita ovat vessat, pukuhuoneet, pelaajien asunnot ilman eri kutsua, tilat, joissa ihmiset voivat oletettavasti riisuutua, ja muut mahdolliset erikseen ja etukäteen tuomaristolta pyydettävät pelaajakohtaiset erityistapaukset, jotka ilmoitetaan muille pelaajille turnauksen aikana tarpeen mukaan.
    • Kunnioita Suomen lakia, poliiseja, tuomaristoa, pelaajia ja yksityisyyttä – ole siis ihmisiksi ja kunnon salamurhaajiksi!
    • Muista raportoida tuomaristolle alle 48 tunnin kuluessa toimenpiteestäsi tai kuolemastasi! Kasa esimerkkiraportteja pisteineen Drivessä. Tuomaristo pitää erityisesti haudan takaa kuiskuttelevista kaunoista sekä dramaattisista ja turnauksen teemaan sopivista toimenpiteistä.
    • Pidä hauskaa teurastaessa!

    Pisteytys

    Salamurhan pisteytys / Murder scoring

    TekoRaporttiTyyliKotirappuTodistajatSivullisetPommiryhmäEnsimmäinen ase lajiaanAmmattilaistasoeroMaksimissaan
    Pisteet101-3, -5 jos puuttuu0-3-2-2 per todistaja-1 per sivullinen uhri-20-10-421

    Pidätyksen tai itsepuolustuksen pisteytys / Self-defense or arrest scoring

    TekoRaporttiTyyliMaksimissaan
    Pisteet51-2, -5 jos puuttuu1-310

    Kuoleman pisteytys / Death scoring

    RaporttiMaksimissaan
    Pisteet1-2, 0 jos puuttuu2